Het zonnetje lacht, de lucht is blauw

17 februari 2019 - Berlijn, Duitsland

Twee weken verder al weer. Mijn goede voornemen om regelmatig wat te schrijven, wil nog niet helemaal lukken… Maar in dit geval is dat iets positiefs. Ik geniet met volle teugen en heb naast al het repeteren, studeren en bijkomen gewoon vrij weinig tijd om even goed te gaan zitten voor een nieuw verhaal.

Na de koude, gure wintermaanden vol dikke truien, gemberthee en snotneuzen, begon gisteren dan toch de zon te schijnen. Het was windstil met een helderblauwe lucht en de temperatuur begon langzaam te stijgen. Een prachtige dag!

Na 2 drukke repetitie weken zijn we als zangers en dansers beetje bij beetje steeds meer een familie aan het worden. We werken hard, gaan als een sneltrein door de verschillende shows heen, maar hebben ook zeker ruimte voor gezelligheid. Een heerlijke multiculturele, artistieke, prettig gestoorde groep mensen bij elkaar. En op die mooie, vroege lentedag, hadden we afgesproken er samen op uit gaan. Na een rit van een halfuurtje lieten we het openbaar vervoer achter ons en begon de tocht (zeg gerust klim, haha) naar Teufelsberg. Waar we, na een wandeling door een stukje prachtige natuur, zo’n 30 minuten later aankwamen. Boven op de Teufelsberg (duivelsberg) staat een oud afluisterstation uit de Koude Oorlog, maar nu is het hele terrein gevuld met graffiti, kunstwerken en andere creatieve uitingen. Iedereen was enthousiast foto’s aan het maken van elkaar en de omgeving, maar er was zoveel te zien dat het bijna onmogelijk was alles vast te leggen. Oftewel, ga het zien als je de kans krijgt!

Na een paar uur besloten we weer richting uitgang te gaan. De zon zakte langzaam naar beneden en we gingen op zoek naar een plekje om van de zonsondergang te genieten. En wat een prachtig plekje was dat! Vanaf bovenop de berg, hadden we een fantastisch uitzicht dat met de ondergaande zon met een warme, oranje gloed gevuld werd. Genietend van dit natuurlijke kunstwerk, dat wat weg had van het openingsbeeld van de Lion King, gebeurde er iets magisch. Twee van onze zangers begonnen spontaan een Afrikaans lied te zingen, wat de ‘Lion King-sfeer’ nog meer versterkte, en niet veel later brachten we met alle zangers het nummer Hallelujah ten gehore. Onze dansers, maar ook een aantal andere aanwezigen pakten hun telefoon erbij om dit magische moment vast te leggen.

Op dat moment, komt het besef hoe bijzonder het is hier deel van uit te mogen maken en hoe gelukkig ik ben om hier te mogen zijn. Omring door deze mooie, talentvolle mensen. Met de laatste zonnestralen van die dag op de achtergrond. Een moment van puur geluk op deze perfecte dag.