Van Brittannië tot Noorwegen

2 juni 2019

7 maanden klinkt erg lang, maar er zijn nu ruim 2 maanden voorbij en het voelt alsof ik pas een paar weken op het schip zit. Je raakt elk besef van tijd volledig kwijt. Je let niet op data of dagen van de week, maar op welke show je ’s avonds speelt. Maar ondertussen is mijn laatste verhaal alweer een maand oud en heb ik mijn eerste rondje Groot-Brittannië en Noorwegen al achter de rug. Dus bij deze een update van een aantal dingen die ik hier gezien en gedaan heb. (ik heb echt geprobeerd het kort te houden….)

10-05 Hamburg

Op de eerste dag van elke cruise is het chaos. Alle 2500 oude gasten vertrekken en 2500 nieuwe gasten komen aan boord. Om dit in goede banen te leiden worden crewleden van alle afdelingen ingezet om mee te helpen. En aangezien mijn Duits beter is dan het merendeel van mijn collega’s, houdt dat voor mij in dat ik de gasten moet inchecken. Net als op het vliegveld staan er rijen vol gasten te wachten. 3 uur lang scan ik paspoorten en bankpassen, maak ik foto’s, leg ik uit hoe het schip werkt en wens ik iedereen 'Eine Schöne Reise'. Niet het leukste werk, maar de gasten gaan met een glimlach aan boord en mijn Duits gaat er in ieder geval op vooruit.

15-05 Belfast

Speciaal voor de crew, worden er zo nu en dan excursies georganiseerd. Ik heb er nog niet veel meegemaakt, maar deze wilde ik niet missen. We zijn in Belfast, Noord Ierland. Een van de belangrijkste locaties waar Game of Thrones is opgenomen! Het is vrijwel onmogelijk met de beperkte tijd die we hebben om de daadwerkelijke filmlocaties te bezoeken, maar gelukkig was er de Game of Thrones exhibition. Een grote hal naast een van de opnamestudio’s, waarin allerlei originele kostuums, attributen en decorstukken te zien zijn. Ondersteund met beelden uit de serie en zelfs bijpassende geuren, is het een genot voor een GOT-fan om hier rond te lopen. En om als afsluiter natuurlijk een cliché foto te maken op de Iron Throne.

16-05 Greenock

Na een dagje Belfast, blijf ik vandaag op het schip. Naast dat het weer niet zo best is hier in Schotland, heb ik sowieso niet veel tijd om van land te gaan. Er is namelijk een sushi-workshop in een van onze restaurants aan boord. Wanneer de chef ons uitlegt hoe het moet, kijk ik gefascineerd toe met wat voor snelheid en precisie hij de sushi klaar maakt. Het is net kunst. Zo gemakkelijk gaat het bij mij niet, maar desondanks ben ik erg trots op het resultaat. En het smaakte fantastisch, dat is natuurlijk het belangrijkste.

23-05 Olden

Eindelijk zijn we in Noorwegen. Iets waar ik al vanaf het begin van mijn contract naar uit kijk. En wauw, wauw, wauw wat is het hier mooi. De bergen, het water, de bossen, de hele omgeving is zó rustgevend. Prachtig! Samen met een paar collega’s stap ik in een tourbus die ons verder de bergen in brengt. Je rijdt door een landschap dat doet denken aan een film en de bijpassende muziek in de bus, maakt het geheel nog magischer. Ik ben erg blij dat we hier nog vaker terug komen. Zeker omdat ik van andere crewleden, voor wie het niet de eerste keer hier is, heb gehoord dat we naar nóg mooiere Noorse plekken varen. Ik kan niet wachten!

24-05 Stavanger

Na een paar uurtjes aan land, ga ik vandaag alweer op tijd terug het schip op. Ik moet me namelijk focussen en voorbereiden op een bijzondere avond. Een paar weken geleden kregen we te horen dat het team in Berlijn een nieuwe show in het theater wil. Naast alle shows die we van te voren hebben gerepeteerd, is het nu dus aan ons om een nieuwe show te creëren. Een acoustische avond met alle zangers en het muzikale duo dat normaal in de bar optreedt. Een kans om zelf te bepalen wat we zingen. Iedereen heeft een nummer gekozen dat perfect bij hem of haar past, met de 3 zangeressen brengen we een toffe versie van het nummer 'Killing me softly' ten gehore en we bouwen een feestje met een aantal zeer bekende groepsnummers. Na afloop krijg ik veel mooie reacties van het publiek en van mijn collega’s op mijn vertolking van 'Hallelujah'. Een hele fijne, bijzondere en zeer geslaagde avond, die we hopelijk nog vaker mogen herhalen.

25-05 Kristiansand

Een volgend stukje hemel op aarde. Het eerste beeld aan land, is heel anders dan in Olden. Ik sta nu midden in een stadscentrum, vol winkels, restaurants en toeristen. Maar ondanks deze drukte, hangt hier toch eenzelfde soort rust. Na een korte stop in het winkelcentrum en met een tas vol nieuwe kleren (oeps…), lopen we langzaam naar de rand van de stad. Uit het niets doemt er een immens groot park op. Ze zeggen wel eens dat het gras groener is aan de overkant, maar dat is hier zeker van toepassing. Alles is zo intens groen! Ik wandel tussen bomen en rotsen, heuvel op, heuvel af (natuurlijk op hakken) en na elke bocht verschijnt er een meer. Ik kom langs wel 5 of 6 mega meren en heb volgens mij nog niet eens de helft van het park gezien. Je zou hier uren kunnen rondlopen en verdwalen. En met de zon fel aan de hemel, vergeet je in deze prachtige omgeving even al je zorgen en ben je simpelweg gelukkig.

1. Oma en Opa:
    11 juni 2019
    Hallo Aniek wat een leuk verhaal.Wij hopen dat je ons zo fijn op de hoogte houd,want zoals je schrijft zo heb ik jouw ook gezien toen we bij je waren in Hamburg.Je geniet elke dag.Hopelijk krijgen we nog veel van je avonturen te horen.groetjes Opa en Oma.
  2. Ity:
    11 juni 2019
    Wij zijn verschillende keren in Denemarken en voel de rust van Scandinavië in je verhaal.
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Geniet er maar van